måndag

Kroatienresan dag 3

Denna dagen for vi på en utflykt till en "national park" eller en ö rättare sagt, Kornati. Halv 9 startade båten som skulle ta oss till kornati och färden tog ca. 2,5h. Ombord på båten blev vi bjudna på semlor och lunch. Lunchen var riktigt god, var nån typ av BBQ-chicken och sen stekt fisk med sallad. När vi kom fram till ön fanns det 2 saker vi skulle besöka. En salt insjö och ett berg. Vi valde att börja med insjön och vackert var det där. Vissa valde att simma i sjön, men jag stannade på land. Bottnen var så hemsk när man skulle i så jag nöjde mig med att fota och filma vågorna samt beundra landskapet. For gående efter en stig också bredvid vattnet, riktigt vackert. Vi for gående mot berget när syrran hade simmat färdigt och motion fick vi minsann. Helt annan terräng än här i plattlandet. Var brant uppför berget också, men det var värt mödan när man kom upp, för det var så otroligt vackert. Stod en bra stund och beundrade utsikten och fotade. Vägen ner tillbaka gick lätt i alla fall, och när vi väl var nere tyckte vi att vi gjort oss förtjänta av en glass före vi for tillbaka mot båten. Vägen tillbaka blev det sämre väder och åskskurar. Regnade in i båten också när de hade dörrarna öppna. När vi kom i land var det bara att springa till bussen för att inte bli alltför blöt, för det verkligen spillde ner. Framme vid turistområdet hade vi 30min på oss att göra oss i ordning då orkestern skulle spela på en musiktillställning. Och att hålla sig torr på vägen till bussen sen var inte det lättaste. Stället orkestern spelade på var som en liten gymnastiksal bara, men riktigt mysigt ändå. Var 2 dansgrupper från Belgien och Rumänien som uppträdde och så orkestern. De spelade riktigt bra och många var imponerade av dem, vilket var roligt att se då man har båda syskonen med. Själv slutade jag orkestern redan efter 1,5 år (2005) då jag inte fann nån motivation till att öva. Efter konserten och när vi kom tillbaka dit vi bodde så var det middag direkt och sen fick vi ta det lugnt äntligen efter en lång men roligt dag.