måndag

Kroatienresan dag 3

Denna dagen for vi på en utflykt till en "national park" eller en ö rättare sagt, Kornati. Halv 9 startade båten som skulle ta oss till kornati och färden tog ca. 2,5h. Ombord på båten blev vi bjudna på semlor och lunch. Lunchen var riktigt god, var nån typ av BBQ-chicken och sen stekt fisk med sallad. När vi kom fram till ön fanns det 2 saker vi skulle besöka. En salt insjö och ett berg. Vi valde att börja med insjön och vackert var det där. Vissa valde att simma i sjön, men jag stannade på land. Bottnen var så hemsk när man skulle i så jag nöjde mig med att fota och filma vågorna samt beundra landskapet. For gående efter en stig också bredvid vattnet, riktigt vackert. Vi for gående mot berget när syrran hade simmat färdigt och motion fick vi minsann. Helt annan terräng än här i plattlandet. Var brant uppför berget också, men det var värt mödan när man kom upp, för det var så otroligt vackert. Stod en bra stund och beundrade utsikten och fotade. Vägen ner tillbaka gick lätt i alla fall, och när vi väl var nere tyckte vi att vi gjort oss förtjänta av en glass före vi for tillbaka mot båten. Vägen tillbaka blev det sämre väder och åskskurar. Regnade in i båten också när de hade dörrarna öppna. När vi kom i land var det bara att springa till bussen för att inte bli alltför blöt, för det verkligen spillde ner. Framme vid turistområdet hade vi 30min på oss att göra oss i ordning då orkestern skulle spela på en musiktillställning. Och att hålla sig torr på vägen till bussen sen var inte det lättaste. Stället orkestern spelade på var som en liten gymnastiksal bara, men riktigt mysigt ändå. Var 2 dansgrupper från Belgien och Rumänien som uppträdde och så orkestern. De spelade riktigt bra och många var imponerade av dem, vilket var roligt att se då man har båda syskonen med. Själv slutade jag orkestern redan efter 1,5 år (2005) då jag inte fann nån motivation till att öva. Efter konserten och när vi kom tillbaka dit vi bodde så var det middag direkt och sen fick vi ta det lugnt äntligen efter en lång men roligt dag.

söndag

Börjar komma tillbaka till formen

God kväll

Frånvaron här syns ganska tydligt, men har varit så trött senaste tiden och har haft två riktigt dåliga dagar psykiskt. Sov inget natten till igår och hade sån ångest att jag inte visste hur jag skulle vara. Var så slut också så orkade inget annat än att ligga i sängen. Men efter ett välbehövligt samtal igår kväll så blev allt så mycket bättre. Kan inte beskriva hur skönt det är att kunna prata normalt igen från min sida, utan att en massa känslor väller upp. Att kunna vara kompisar.
Idag har jag mått mycket bättre psykiskt. Har lite ångest fortfarande, det ger sig inte sådär bara, och antar att det är såhär det kommer vara nu tills jag är helt återställd, det kommer de sämre dagarna då jag mår riktigt dåligt utan orsak. Men skönt nu när det är bättre idag. Sov också 12h inatt vilket var sååå skönt.Är fortfarande ordentligt trött i kroppen, men så är det, mår man dåligt psykiskt och har en riktigt dålig dag slår det ut en. Men har varit i stallet idag och fixat egna hinderstöd. Måste säga att de blir riktigt bra, hittade inspiration på nätet. Och vädret idag har varit underbart! Riktigt skönt att pyssla på där ute har det varit.

Nä, nu är jag så trött så ska försöka sova. Hoppas på att vara pigg imorgon. Då kommer bloggningen att fortsätta som vanligt hoppas jag och fortsättningen om kroatienresan kommer. Ha det så bra!

lördag

Håller jag på att bli knäpp? Ibland förstår jag mig inte på mig själv

Hej.

Bloggningen har verkligen inte gått bra alls idag. Har haft en konstig känsla i kroppen hela dagen. Har skakat, haft hög puls och svettats utan att ha varmt. Ush, riktigt obehagligt! Yr var jag också i början av dagen, så spenderade förmiddagen och en del av eftermiddagen i sängen. Nå, har varit till jeppis idag och handlat saltsten och en ny grep till skaftet. Så hopperligen håller den nu ett tag.

Sen vi kom hem har den obehagliga känslan suttit i. Och till slut blev det en panikattack. Skakade, svettades och kunde inte vara stilla. Går inte att beskriva den obehagliga känslan, känns nästan som om jag är påväg att få en hjärtinfarkt. Nu igen går pulsen på högvarv och jag skakar fortfarande. Och vet inte varifrån det kommer nu plötsligt! Har mått bättre den senaste tiden. Men förstås har jag inte varit i skick att vara i stallet så tankarna har börjat snurra igen. Ush, när ska det ge sig? Jag fattar inte...
 Och just nu har de negativa tankarna åter igen börjat smyga sig på. Tankar som "Jag borde ha fortsatt vara mig själv" "Varför är jag såhär?" "Jag ångrar allt"" m.m...

Det som skrämmer mig mest är att jag börjar dra mig undan och isolera mig. Jag vill inte bli sån. Det är inte för att jag tycker det är jobbigt att umgås med vänner eller att jag inte vill vara med dem, för det vill jag, men det är som om min hjärna säger till mig "Förstör inte för flera nu, bäst du håller dig på avstånd" och jag vet inte varför! Kanske håller jag på att bli knäpp? Och jag vet inte vem jag är. Jag känner inte igen mig själv. Och varför återkommer dessa negativa känslor nu igen? Det har inte hänt något nytt på senaste tiden som jag kommer på skulle påverka mig? Jag fattar noll. Jag blir nästan rädd för mig själv. Var är den riktiga jag?

Bara att försöka ta mig upp igen. Ska försöka hitta annat att koncentrera mig på imorgon, och försöka samla krafter och klättra tillbaka upp. Jag ska försöka.

Dagsfärsk selfie

onsdag

Tyvärr inget inlägg ikväll

En sak som suger med blogger är att det inte finns någon gratis mobilapp för det. Nå, tyvärr kommer inget kroatieninlägg ikväll då jag har en jävlig huvudvärk ikväll. Vi höra imorgon!

tisdag

Kroatienresan dag 2; Zadar och havsorgeln

God kväll.

Bloggandet lider då förkylningen fortfarande sitter i. Jag gör inget och är trött. Men nu kommer det om dag 2 i Kroatien,

Kroatien dag2. Lördag. Besök till Zadar.

Efter frukosten for vi till Zadar för att gå på stan lite och besöka havsorgeln. Det var riktigt härligt väder och varmt, och Zadar är en riktigt fin stad. Vi gick efter en gågata där det såldes lite allt möjligt. Dock var en anteckningsbok det enda jag köpte, något annat hittade jag inte. Vi for ner mot havet istället för att lyssna på Zadar havsorgel, en undervattensorgel som spelade när det vågade och vattnet kom in i den. Lite cool var den nog, men inte så gammal som vi trodde den var, blev färdig 2005. Vi satt bra länge på orgeln och lyssnade, före vi sökte reda på ett matställe. Det vi hittade först och som lät bäst var en pizzeria som också hade pasta. Jag tog en pizza med vitlök, dock minns jag inte namnet på den, och fan va den var god! Tog en stund innan vi fick betala så det blev lite bråttom tillbaka till bussen. Väl tillbaka på turistområdet for vi raka vägen till stranden och simmade. Det var riktigt härligt och vädret var underbart. Efter middagen sen så tog vi det bara lugnt och var och handlade lite gott från den lilla butiken på området.

Nå, dag 3 kommer imorgon, jag hade tänkt skriva det ikväll också men det är som en gröt i hjärnan så detta räcker för ikväll. Nu ska jag se om min katt vill in än. Sen blir det Go'natt!

måndag

Orkeslös av förkylningen

God kväll.

Har inte bloggat något idag eller skrivit inlägget om dag 2 och 3 i Kroatien. Men har mest bara vilat idag och inte orkat med nåt. Är så förbannat trött så mitt skrivande inte har blivit till något, så om jag är piggare imorgon kommer inlägget som skulle komma idag. Just nu skulle jag nog inte få ihop nån vettig text ens. Nå, har varit och fixat stallet idag, men var så orkeslös i kroppen så det tog länge då jag var tvungen att sätta mig ner hela tiden då krafterna tog slut. Jävla förkylning säger jag bara. Nu ska jag sova och hoppas på att vara piggare imorgon och få något uträttat. Go'natt!

söndag

Kroatienresan del2, bilder

God söndagskväll!

Äntligen börjar det kännas som om förkylningen börjar ge med sig. Har faktiskt ridit idag en kort stund, tog några språng över ett lågt hinder. Min syrra och hennes pojkvän red Cadi också, och hon skötte sig superbra och bra gick det.

Ska också dela med mig av mera bilder från Kroatien och berätta lite om första dagen. Jag fick fara med orkestern dit då det fanns lediga platser i bussen. Är glad att jag for, fick kopplat bort ångesten riktigt bra då det var en helt ny miljö. Vi for med buss ner till Helsingfors en halv 6-tiden på torsdagskvällen. Sov över på ett vandrarhem vid flygfältet. Eller jag sov inget alls, och natten före hade jag sovit 4h bara, så var lite trött. Flyget for 9 mot Kroatien och det tog lite under 3h. Var faktiskt kul att flyga igen, sist var ju 2010. Framme så väntade en buss som tog oss från Split till Zaton. En bussresa på ca. 2h. Varmt var det också och otroligt vackert landskap. Framme vid Zaton holiday resort så fick vi nyckeln till våra små stugor och installerade oss. AC hade vi också, och kan säga att det var skönt. I stugorna fanns 2 sovrum, 2WC:n och dushar och sen vardagsrum/kök. Riktigt rymliga fast de små. var Området var väldigt stort och vi hade 1km att gå till stranden. Första kvällen var vi och tog ett dopp i havet och skönt var det. Härligt blått vatten. Sedan ingick frukost och middag i vårt pris och mycket gott fanns det att välja på. Vi hade också 1km till matstället som vi åt på. Senare på kvällen gick vi ner till stranden och där var det så otroligt vackert med solnedgången över havet. For och sova sen efter det och kan säga att jag sov väldigt bra den natten. Imorgon kommer det om dag 2 och 3. Bilderna är slumpmässigt utvalda och en blandning från alla dagarna.

Jeppos eget bryggeri

God lördagskväll!

Förkylningen har slagit till ordentligt och jag fryser. Hoppas bara att jag inte får feber, vill att det ska gå om så jag kan börja rida igen. Har legat i sängen största delen av dagen och vilat, är så trött av förkylningen.

Men har gjort något ikväll åtminstone. Var på öppet hus till jeppos egna ölbryggeri som hade lansering av sin öl idag, Keppo bryggeri. Bara ca 1-1,5 km härifrån. Var nog riktigt fint där inne måste jag säga, inte alls som man föreställer sig när man ser det från utsidan, det är byggt i ett gammalt fähus. Sen var jag chaffis åt föräldrarna som skulle på pubkväll och smaka jeppos egna öl här i byn. Kan väl inte påstå att jag var road direkt, jag var trött, frös och kände mig allmänt slut i kroppen. Nåjaa, smakbiten (typ som en hamburgare men med lördagskorv istället för biff) var god och också kvällens höjdpunkt. Vi var inte där så länge, en 1 typ.

Imorgon kommer det mera inlägg om och bilder från Kroatien.
 Nu ska jag snart börja ta natten, Go'natt!

lördag

Jag är tillbaka; Bilder från Kroatienresan del 1

Hejsan!

Det blev så till slut att jag övergav nouw och bytte till blogger.  Alltså är jag tillbaka på min gamla blogg. Jag tycker att man har lite friare händer och mera valmöjligheter på denna portal.
Innehållet kommer inte att ändras utan jag fortsätter där jag slutade på nouw. Så nu kommer första delen av de lovade kroatienbilderna. Det kommer ett inlägg om resan senare med mera bilder samt en video!

Bilder från bussresan till turistområdet vi bodde på och vår utfärd till Kornati, en nationalpark på en ö.

tisdag

Hej igen...

Slänger in ett inlägg bara för att. Nemen jag har otroligt tråkigt, för jag e sjuk...igen. Envis förkylning nu. Fick feber igår igen, jippii. Och idag har jag haft en dunkande huvudvärk, samt lite feber,  konstant hela dagen och varit allmänt yr i skallen. Fysiskt denna gång, inte bara psykiskt ;) Så i stort sätt har min dag bestått av att sova och kolla på FRIENDS.

Men varför skriver jag ett inlägg igen så plötsligt då? Jo, för alltid om jag e utan att göra, sjuk etc., får jag sån jävla skrivlust! Jag tycker om att skriva egna texter, de bara e så ;)
Jo, skrev att jag tar en bloggpaus för alltid nu kanske, men som synes blev det inte riktit så nu heller. Men tänker nu bara skriva om mina intressen m.m. och inte min vardag. Och det e ju som det står i presentationen; fotografering (dock har jag lagt det åt sidan, inte fotat på månader) hästar, djur... Jaa, gillar t.o.m skolan. Älskar perioden som nästan endast består av häst -och hundomsorg. Knappt någon teori, kan det bli bättre? :)
 Får ju inte heller glömma att jag och en kompis åker för att tävla i skötsel av hundpensionat och mjölkning i Taitaja nästa veckas torsdag i Lahtis. Vi åker redan onsdagen den sjätte och får bo på hotell, PRIMA :) Smått nervös e jag nog, men väntar ändå.

Men nu blir det spännande att se hur min bloggning fortsätter, kan nog hända att det ibland dröjer mellan inläggen, men vi får se helt enkelt ;)  Kan vara att jag bara fick infall att blogga nu när jag inte gör något annat.

Men nu ska jag satsa på att bli kvitt denna jävla förkylning, feber, huvudvärk och allt så jag kommer igång igen. Hejppa alla som läser och inte läser!